21 dec

A HKSzK Hallgatói Karrierközpontja „A karrierépítés lépcsői” című karriertani kurzusa utolsó előadására látogathattak el december 19-én a Debreceni Egyetem hallgatói és öregdiákjai.

Az előadó Gergely Zsolt, az IT Services Hungary intézményi kapcsolatokért felelős humán erőforrás szakembere. Nem sokkal korábban a cégen belül a toborzásban vett részt, így reális és hasznos információkat, tanácsokat kaphattak tőle az érdeklődők.

Előadása három témát mutatott be: tanácsot adott, hogyan keressünk munkát, elmondta, mit és kit keresnek a multinacionális cégek, illetve megtudhattuk, mi történik, ha már bejutottunk egy multihoz.

Az előadó szerint álláskereséskor az első és legfontosabb a valós önismeret, és hogy kitűzzünk magunk elé egy célt. Nem érdemes sodródni az életünk során, hanem tudatosan kell építeni magunkat, a karrierünket, ugyanis csak így tudunk előre haladni. Tisztában kell lennünk a piaci lehetőségeinkkel, azzal, hogy hol fogunk tudni elhelyezkedni.

Mára már egyre több cég hirdet gyakornoki programot, ami egy hatalmas lehetőség a hallgatók számára, ugyanis még tanulmányaik alatt tapasztalatokat szerezhetnek, így pedig nagy előnyre tehetnek szert a munkaerő-piacon. A másik – régen előnynek mondott, azonban ma már alapkövetelménynek számító – kompetencia a nyelvtudás. Nem mindegy, hány nyelvet és milyen szinten beszélünk. Egy felmérés szerint a diplomásoknak 82 százaléka tud idegen nyelvet, de azt nem tudjuk, milyen szinten. A végzetteknek pedig csak egyharmada ismer egy másodikat, ami elég alacsony arány. Pedig manapság leginkább több nyelv ismeretére van szükség ahhoz, hogy valaki jól jövedelmező (anyagilag és a karrier terén) pozícióba kerüljön.

Gergely Zsolt néhány tévhitre is felhívta a figyelmet. Nem igaz például az, hogy mindenhova jó ugyanaz a CV, hanem minden helyre „aktualizálni kell”. Emellett megtudtuk, hogy a hiedelmekkel ellentétben lehetnek hiányzó időszakok egy önéletrajzban, lehet augusztusban és decemberben is munkát találni, nem garancia a felvételre, ha valaki túl szerény bérigényt mond az állásinterjún, és nem feltétlenül a legképzettebb jelölt kapja meg a munkát, ennél fontosabb, hogy valaki hogyan szerepel az interjún. A szakember elmagyarázta, mi az a dolgozói ajánlói rendszer, és hogy érdemes akkor is pályázni, ha nincsen éppen nyitott pozíció egy cégnél.

Ezután a másik oldalt mutatta be az előadó, megtudtuk, milyen fázisai vannak a kiválasztásnak, és milyen nem szakmai készségekre, tulajdonságokra figyelnek oda a toborzáskor. Elmondta, hogy a tájékozottság, a lelkesedés, és a hitelesség legalább olyan fontosak, mint a képzettség. Az IT Services Hungary-nál évente 5000 állásinterjút szerveznek, és a számokat tekintve 17 jelöltből átlagban 1 felel meg. A leggyakoribb ok, amiért valaki nem kerül be, a nyelvtudás, ezen belül az angol nyelvtudás, azaz a nyelv nem-tudása. Sajnos, nagyon kevesen beszélnek németül, pedig a cégüknél ez kifejezetten előnyt jelent. Felmerült, hogy mennyi idő alatt lehet vezetővé válni (2-3 év), és hogy a nemek közötti bérszakadék mennyire reális.

Végül arról esett szó, hogy mire érdemes odafigyelni, ha valaki már sikeresen pályázott, és bekerült egy multihoz. Előnyt jelent, hogy egy cégnek több országban is vannak képviseletei, így akár egy cégen belül különböző földrajzi helyeken is dolgozhatunk. Folyamatosan vannak fejlődési, fejlesztési lehetőségek – a döntés, hogy ezeken részt veszünk-e, azonban itt is a miénk. Emellett előny, hogy itthon is nemzetközi környezetben végezhetjük a munkánkat, és mindig vannak belső karrierlehetőségek.

Előadását azzal zárta, hogy akkor leszünk sikeresek, ha azt csináljuk, amit szeretünk, és emellett folyamatosan fejlesztjük önmagunkat. Merjünk felelősséget vállalni magunkért, menjünk bele „nagy kabát” helyzetekbe, azaz próbáljunk ki egy új és kihívásokkal teli szituációt, legyünk kíváncsiak, merjünk visszajelezni és ne féljünk megosztani a tudásunkat. Ha pedig minden már „zsigerből” megy, akkor tudni kell váltani, hogy a munkánk soha ne váljon unalmassá és monotonná.

20161219 612

20161219 60220161219 614